CCR : stabilirea pragului pentru abuzul în serviciu este obligație pentru Guvern și Parlament

Decizia magistraților Curții Constituționale de a retrimte chestiunea stabilirii unui prag minim de la care abuzul în serviciu să fie incriminat ca infracțiune penală căte Legislativ sau Executiv este nu doar o recomandare, ci o obligație pe care o au Guvernul și Parlamentul.

În explicațiile oferite de magistrații CCR, problema pragului este reliefată ca o obligație care trebuie îndeplinită de legiuitorul primar sau delegat, în acest moment existând un vid legislativ în domeniu.

Conform portalului luju.ro, decizia de marți, 06 iunie, a judecătorilor CCR, pe tema excepției de neconstituționalitate ridicate în dosarul Bombonicăi Prodana, fostă Dragnea, reprezintă o adevărată lovitură dată ministrului Justiției, Tudorel Toader.

CCR subliniază că introducerea pragului este necesară pentru a delimita răspunderea penală de celelalte forme de răspundere juridică, clarificând astfel și una dintre cele mai discutate teme din ultimele luni: necesitatea introducerea unui prag de prejudiciu de la care abuzul în serviciu să devină faptă de natură penală.

Curtea a reținut că, dată fiind natura omisiunii legislative relevate, instanța constituțională nu are competența de a complini acest viciu normativ, întrucât și-ar depăși atribuțiile legale, acționând în sfera de competență a legiuitorului primar sau delegat, aceasta fiind singura autoritate care are obligația de a reglementa pragul valoric sau intensitatea vătămarii rezultate din comiterea faptei în cuprinsul normelor penale referitoare la infracțiunea de abuz în serviciu”, au precizat judecătorii CCR.

Termenul pentru stabilirea unui prag de prejudiciu pentru abuz în serviciu este de 45 de zile, în această perioadă Legea modificării Codurilor penale trebuind să pargurgă traseul de la Executiv în Parlament și să fie adoptată cu modificările stabilite de parlamentari în acest sens.

Ministrul Justiției, Tudorel Toader a conceput proiectul noilor Coduri penale fără o valoare a pragului minim de încadrare a infracțiunii de abuz în serviciu, considerând că Deciziei CCR 405, din iunie 2016, nu face referire la acest lucru.

You May Also Like