Evoluția Crimei Organizate în România: Contrabanda cu Țigări
Azi episodul 2
În acest timp, grupurile infracționale organizate care sunt protejate, și-au mărit anvergura activităților desfășurate, influența și ,,cota de piață„, cifra de afaceri și valoarea activelor deținute, singurele momente de deranj fiind reprezentate de activitățile unor polițiști care din eroare sau necunoștință de cauză au realizat vreo activitate de constatare, ori acțiunile altor polițiști care în mod conștient au efectuat constatări de infracțiuni la cererea și în beneficiul unor grupuri infracționale concurente.
Pentru corecta înțelegere a situației și a modului în care aceasta a evoluat în timp, ajungând în stadiu de metastază a sistemului, este de explicat cum au început aceste activități extrem de profitabile și cu mare continuitate în timp.
Începând cu anul 2000, mai mulți polițiști din structurile de combatere a crimei organizate din România, au inițiat și constituit un grup infracțional organizat transfrontalier de natură polivalentă, specializat în săvârșirea infracțiunilor de contrabandă în formă continuată în modalitatea ajutorului şi a înlesnirii la introducerea în ţară prin orice mijloace, a bunurilor sau mărfurilor, prin alte locuri decât cele stabilite pentru control vamal, colectare, deținere, preluare, depozitare, în afara antrepozitului fiscal de produse accizabile fără a fi marcate sau marcate necorespunzător, predare, desfacere și vânzare a bunurilor sau a mărfurilor care trebuie să fie plasate sub un regim vamal, cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârșirii acesteia, evaziune fiscală în formă continuată, divulgare a informațiilor secrete de serviciu sau nepublice, spălare a banilor și favorizarea făptuitorului, abuz în serviciu, fals intelectual și alte infracțiuni comise în legătură cu infracțiunile de bază ale grupului, având ca scop strângerea unor importante sume de bani.
Contrabanda cu produse accizabile, îndeosebi tutun şi ţigări de provenienţă ucraineană și moldovenească, reprezintă principala forma de manifestare a infracţionalităţii transfrontaliere la graniţa cu Ucraina și la cea cu Republica Moldova. Țigările de proveniență extracomunitară traficate, sunt trecute peste „frontiera verde” cu Republica Ucraina inclusiv peste râul Prut, prin locuri stabilite anterior, situate pe raza județului Suceava, beneficiind în acest sens și de sprijinul unor polițiști de frontieră cât și prin punctele de control a traficului de frontieră și prin afara acestora, printr-o diversitate de moduri de lucru și metode ilicite eludându-se în acest fel plata accizelor şi a celorlalte taxe aferente, datorate bugetului consolidat al statului. Polițiștii de frontieră atât ucraineni cât și români pe segmentul lor de activitate infracțională colaborează cu traficanții și au rolul de a le furniza liderilor grupării informații cu privire la dispunerea patrulelor pe sectoarele de frontieră și la intervalele orare în care sunt executate misiunile pe fiecare segment de frontieră în parte, eliberând astfel culoarele de graniță pretabile pentru introducerea în țară și preluarea mărfii de contrabandă, pentru modul defectuos de îndeplinire a atribuțiilor lor de serviciu și participarea la săvârșirea infracțiunii de contrabandă, primind sume mari de bani ca mită.
Activitățile infracționale sunt ușurate de lipsa barierei de comunicare, persoanele implicate fiind cunoscătoare deopotrivă a limbilor română şi ucraineană.
Există nivelul decizional al grupării infracționale, compus din liderii grupului infracțional organizat care organizează activitățile manageriale ale segmentelor de activitate ale acestuia și cele ale societăților implicate în activitățile infracționale de transport. Ei se ocupă cu organizarea rețelei de suport operativ polițienesc pentru evitarea controalelor vamale și polițienești și managerierea legăturii cu polițiștii de frontieră, funcționarii vamali și polițiștii din unitățile de combatere a crimei organizate, poliției rutiere și unii manageri din inspectoratele de poliție.
Primul nivel de execuție al grupării infracționale, are ca obiect de activitate asigurarea logistică a activității infracționale, în cadrul acestuia existând mai multe segmente de activitate specializată care asigură derularea ansamblului activității infracționale.
Primul segment de activitate specializată are ca obiect asigurarea folosirii de imobile pentru depozitarea produselor de contrabandă și pentru adăpostirea și cazarea personalului de execuție implicat în activitățile infracționale și a mijloacelor de transport utilizate în activitatea infracțională.
Al doilea segment de activitate specializată are ca obiect achiziționarea, deținerea și depozitarea provizorie a produselor destinate introducerii prin contrabandă în România, transportul fraudulos peste frontiera de stat, furnizarea, depozitarea provizorie a produselor introduse în țară prin contrabandă, deținerea și distribuirea către cumpărătorii de cantități mari.